Die finnische Sopranistin Jenni Lättilä hat einen dramatischen, raumfüllenden Ton mit einer natürlichen, verführerischen Stimmfarbe. Als echte Wagner-Sopranistin ist sie eine talentierte und intelligente Musikerin mit klarer Diktion und einem ausgeprägten Verständnis selbst des anspruchsvollsten modernen Repertoires.
In der Saison 2022/23 trat Jenni in der Weltpremiere von Jukka Linkolas Hiljaiset perivät maan beim Ilmajoki-Opernfestival in Finnland auf. Sie hat außerdem Lieder in Konzerten und in zwei Produktionen improvisierter Oper in Helsinki aufgeführt. Im Jahr 2019 und erneut im Jahr 2020 trat Frau Lättilä an der Finnischen Nationaloper in der von ihr geschaffenen Rolle der Adele Bergman in der Weltpremiere von Jaakko Kuusistos Jää auf - nach Ulla-Lena Lundbergs preisgekröntem Roman Ice. In früheren Spielzeiten mit dem FNO spielte sie Berta in Il Barbiere di Siviglia, Podtochina in The Nose, die Doppelrollen Aufseherin und Vertraute in Elektra (während sie Elektra coverte), Gutrune und Dritte Norn in Götterdämmerung, Gerhilde in Die Walküre, die Hauptrolle der Popova in William Waltons „Der Bär“ (Premiere 2013) und Cover von Agathe in Der Freischütz und Isolde in Tristan und Isolde. An der Jyväskylä Opera trat sie als Amelia in Un Ballo in Maschera und als Lady Macbeth in Macbeth auf. Mit dem Turku Philharmonic unter der Leitung von Leif Segerstam sang sie Die Frau in Schönbergs einaktigem Monodrama „Erwartung“. Beim Urkuyö & Aaria Festival sang sie die Lady of Ruotus in Rautavaaras Marjatta, die bescheidene Jungfrau. Während ihres Aufenthalts an der renommierten Sibelius-Akademie spielte Frau Lättillä die Rollen der Donna Anna in Don Giovanni, der Lady Bülows in Albert Herring und der Elisabetta in Szenen aus Don Carlo.
Auf der Konzertbühne hat Frau Lättilä Beethovens Missa Solemnis mit dem Orchester und Chor der Finnischen Nationaloper unter der Leitung von Jukka-Pekka Saraste, Beethovens Symphonie Nr. 9 mit dem Turku Philharmonic Orchestra und Wagners Wesendonck-Lieder mit den St. Michel Strings aufgeführt in Mikkeli, Brahms' Ein deutsches Requiem mit dem Lohja City Orchestra in Helsinki und Lohja, Bachs Johannes-Passion, Dvořaks Messe in D, Pergolesis Stabat Mater, Villa-Lobos Bachianas Brasileiras und Sibelius' Kullervo, Luonnotar und Orchesterlieder. Sie hat die Weltpremieren von Paavo Heininens Kaksi vakavaa laulua (Vier ernste Lieder) mit dem Lappeenranta City Orchestra, Uljas Pulkkis‘ Celestial Mechanics im Helsinki Music House und Markus Virtanens Triptychon beim Helsinki Organ Summer Festival präsentiert. 2016/17 sang sie zwei Solokonzerte: die Weltpremiere von Pasi Lyytikäinens „Zwei Lieder“ beim Pasimusic Festival in Iisalmi und die Verteidigung ihrer Doktorarbeit am Helsinki Music House.
Mit Abschlüssen in Linguistik (Universität Helsinki), Kirchenmusik und Oper (Sibelius-Akademie) hat Jenni Lättilä zusätzlich zu ihrem wachsenden Lebenslauf als Gesangslehrerin, Dirigentin, Chorleiterin, Kirchenorganistin und akademische Forschungsassistentin gearbeitet. Sie wurde mit Preisen und Stipendien in Europa und den Vereinigten Staaten ausgezeichnet, darunter: 3. Preis beim Gerda-Lissner-Wettbewerb 2013 (Wagner-Abteilung), Lauritz-Melchior-Wettbewerb 2010 (Dänemark), Bayreuth-Stipendium 2009 der Finnischen Wagner-Gesellschaft, 2008 Preis für moderne Musik beim Wilhelm Stenhammar International Music Competition (Schweden) und beim Lappeenranta National Singing Competition 2008 (Finnland).
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Beethoven |
R. Strauss |
“Linkola composed a magnificent mournful song for the hanged boy’s mother, in which Jenni Lättilä, who also played a great mother figure, exceled. (Jukka Linkola: The meek shall inherit the earth. World premiere, Ilmajoki Opera Festival).”
Vesa Sirén, Helsingin Sanomat 2022
“TIn the finale [of Beethoven’s 9th symphony, Leif Segerstam and the Turku Philharmonic orchestra] did not skimp on power. [--] In the well cooperating solo quartet, soprano Jenni Lättilä's high notes radiated with luminous intensity.”
Lauri Mäntysaari, Turun Sanomat 2017
“Jenni Lättilä's youthful yet dramatic voice suits well the early 1900's music full of expression, and it adapted both to the powerful exclamations full of joie de vivre, as well as the mystical murmurs. She savored on the long musical lines and interpreted the texts in a sensitive and playful way. I especially enjoyed the song "Your voice", where the orchestra rippled as the wistful fountain, as Ms. Lättilä was sighing her dreamy pianissimi.” (Szymanowski: Des Hafis Liebeslieder, Helsinki City Orchestra, conductor Mirga Grazinyte-Tyla, Helsinki Music House)
Auli Särkiö, Rondo Classic 2016
“Turku Philharmonics kicked off their 225th anniversary year with panache by providing a staged performance of this ultra-challenging classic of musical expressionism, with Jenni Lättilä in the leading role. Her performance made me wish that vocal soloists would more often have the courage needed for full stage presence in front of an orchestra. Already the soloist immersing herself totally into the work with full operatic bodily expression released new overwhelming energy from Erwartung.” (Schoenberg's Erwartung)
Auli Särkiö, RONDO CLASSIC, 2015
“Ms. Lättilä’s dramatic flux of voice, painting the inner landscape of the delusional Woman with a wide romantic brush but avoiding all heaviness and monotonousness. Ms. Lättilä’s downright enormous voice has a fine floating quality and – even surprising – vivaciousness, based on good text and unfailingly flowing legato line. Her Erwartung built on speech-like, yet vocally abundant stream of consciousness, which she colored with straight tones, altercations, metallic shouts and downy pianissimos.” (Schoenberg's Erwartung)
Auli Särkiö, RONDO CLASSIC, 2015
“Soprano Jenni Lättilä put her soul in the role of the anxious Woman all out, and threw herself (also literally) totally into the role. Ms. Lättilä’s soprano is not just a vivid jingle, but has great drama in it. Her voice has so much volume and solidity that she does not need to blast out with full force at all times, even the gentlest nuances carried extremely well over the orchestra.” (Schoenberg's Erwartung)
Tomi Norha, TURUN SANOMAT, 2015
“Jenni Lättilä (last minute replacement) easily filled the entire hall with her enormous voice, and was surely as radiant as Aino Ackte in the 1913 world-premiere (Luonnotar by Sibelius) in Gloucester, England… the intensity was all the more tactile.”
HUFVUDSTADSBLADET, 2012
“Wagner’s Ring was ended as magnificently as one could hope for. The Finnish National Opera (under Leif Segerstam) has assembled thirteen singers next to ideal for their roles. As the primus motor of evil we had the best Hagen in the world, Matti Salminen... Jenni Lättilä was vocally impressive, especially in her middle range, both as the Third Norn and Gutrune.”
HUFVUDSTADSBLADET, 2011
“The premiere quality Finnish singers: Matti Salminen as Hagen, Tommi Hakala as Gunther, and Jenni Lättilä as Gutrune sang in this extremely strong production of Götterdämmerung. The spectacle of Wagner’s Ring came to this well-deserved finale. Considering the profile of the Finnish National Opera it is a truly significant thing to be able to present the Ring at such a high artistic level. Conductor Leif Segerstam also seemed both confident and contented. This arduous undertaking has been a triumph, and as well, new Wagnerians have been inaugurated. The magic of the Ring lasts.”
SAVON SANOMAT, 2011
“A true surprise, and a rising star in the Ring of the Nibelungs is the young Jenni Lättilä, whose blonde appearance and the beautiful, carrying radiance of her well-rounded voice take her far beyond being a promising Wagnerian soprano.”
HELSINGIN SANOMAT, 2011
“The Jyväskylä production is a celebration of Lady Macbeth and the choir. Soprano Jenni Lättilä fulfills the dramatic requirements of her role splendidly, up to her gestures and – especially – expressions. Even the highest top notes are hit accurately, and open up gorgeously. The long- waited dramatic high point – the sleep-walking scene – shows also convincingly, that she has worked diligently to understand completely the inner motivations of her character.”
Jorma Pollari, KESKISUOMALAINEN